Hawk performance Remblokken

Waar zijn remblokken van gemaakt ?

Antwoord:
Race remblokken zijn gemaakt van een variatie van ingrediënten zoals metalen, zuren en opvullers
De combinatie van deze ingrediënten en het volume en gewicht hiervan die gebruikt worden in de Friction formula kunnen de eigenschappen en het karakter van de remblokken erg beïnvloeden.


Met alle verschillende compounds die tegenwoordig beschikbaar zijn hoe kan ik de beste keuze maken wat het beste is voor mijn race wagen ?

Antwoord:
Daar is niet een eenvoudig antwoord op te geven, aangezien dit afhangt van een aantal factoren.
Bijgaand een aantal richtlijnen die u helpen de juiste keuze te maken:
• Welke compounds en type remblokken zijn er beschikbaar zijn voor uw remklauwen ?
• Welke temperatuur heeft uw remsysteem tijdens het gebruik ?
• Hoelang word er achter elkaar gereden ? Is er een mogelijkheid tot koeling tussen door ?


Wat zijn aanwijzingen dat ik de verkeerde remblokken heb aangeschaft voor de motorsport race setup ?

Antwoord:
Als een remblok gebruikt word bij een hogere temperatuur als waar het remblok voor bedoelt is, verliest deze zijn remkracht vrij snel.
In het algemeen zal een overhit remblok wel een hard pedaal geven, maar men moet meer druk uitoefenen voor een marginale extra remkracht.
Indien u een remblok langdurig overhit zal dit resulteren in het falen van de remblokken.
Het is van belang om te begrijpen welke reeks gebeurtenissen er plaats vinden als een remblok te heet is om nog goed te kunnen werken.
Als een remblok minder goed werkt zal de bestuurder dit willen compenseren met harder en langer het rempedaal in te drukken waardoor de wrijving tussen het blok en de schijf langer en heftiger zal zijn. De temperatuur zal daardoor alleen maar meer oplopen, en het probleem verergeren. De blokken zullen gaan kristaliseren, en in extreme gevallen kan de voering los laten van de backplate. Dit kunt u voorkomen door voor een remblok te kiezen dat een hogere temperatuur aankan.


Waarom is inremmen van nieuwe remblokken nodig ?

Antwoord:
Het rustig inremmen van nieuwe remblokken is belangrijk om de kwaliteit en levensduur van het remblok te handhaven.
Het inremmen zorgt ervoor dat de wrijvende delen langzaam op temperatuur worden gebracht, en er tevens een chemische reactie kan plaats vinden in de compound.
Tevens zorgt inremmen ervoor dat er een film laag (remvoering) word aangebracht op de remschijf, dit verbeterd de remkracht van het remblok, en verminderd tevens de slijtage van het remblok en de remschijf.


Wat is de beste manier om nieuwe remblokken in te remmen ? (advies Hawk Performance)

Antwoord:
• 4x van 80 naar 50km rustig afremmen daarna rustig doorrijden om te koelen (5 min)
• 5x van 100 naar 50km hard afremmen daarna rustig doorrijden om te koelen (5 min)
• 3x van 120 naar 50km hard afremmen, 20 seconden tussen de beremmingen
• Daarna de auto stil zetten tot de remschijven zijn afgekoeld (niet op de handrem)


Een aantal algemene aandachtspunten:

 
• Gebruik geen versleten of beschadigde schijven icm nieuwe remblokken of vice versa.
• Sleep niet met de remmen tijdens het inremmen
• Geen rem gebruiken tijdens het afkoelen
• Bij de start van een race de remblokken wel opwarmen.
• Indien men gebruikte schijven heeft bij montage van nieuwe remblokken, de schijven licht opschuren, daarna goed afspoelen en droog maken.

Temperature range Hawk Performance Motorsport

Hawk Performance Motorsport Compunds
 
Fine Line Imports is dealer van Hawk Performance in Nederland en handelend onder de naam Hawk Remblokken. (http://www.hawk-remblokken.nl) Hier kunt u dan ook alle informatie uitgebreid teruglezen.
Hawk Performance Distributeur